DĚJINY MĚSTA SUŠICE
Sušicko, stejně jako sousední Prachaticko, před staletími dlouho nelákalo k osídlení, protože rozsáhlé
území bylo pokryto především pralesem a bažinami. Jen ojedinělé nálezy z období pozdního paleolitu,
mladší doby kamenné, mladší doby bronzové i starší doby železné dávají tušit, že určité snahy o osídlení
zde existovaly. První větší invazi nových obyvatel - Keltů - lze zaznamenat až v mladší době železné v
5. století před naším letopočtem. Keltové pronikli do oblasti horní Otavy a nedaleko Sušice si
vybudovali pevné útočiště na vrchu Sedlo u Albrechtic ( v nadmořské výšce 902 metrů ). Podle
archeologických nálezů je zřejmé, že hradiště sloužilo později jako útočiště Germánům ( nálezy římské
keramiky ) a posléze i Slovanům (slovanská keramika z 10. - 12. století ). Umístění keltských hradišt v
Pootaví je někdy dáváno do souvislosti s rýžováním zlata, což kromě archeologických nálezů například na
Strakonicku naznačují i nálezy zlatých mincí na Sušicku a Kašperskohorsku. Přímé doklady o rýžování
zlata v tomto období sice nemáme, ale v době, která si zlata velice cenila, je to velice pravděpodobné.
Od 6. století zde byli usazeni Slované. A v průběhu střední doby hradištní ( 10. století ) bylo střední
Pootaví již poměrně hustě osídleno, byla zde doslova síť zemědělských osad, formovaly se zárodky tržních
středisek a pomezními hvozdy směřovaly k jihu obchodní stezky. V souvislosti s osídlením Sušicka má
velký význam výsledek archeologického výzkumu v místě dnešní továrny PAP, kde byl nalezen slovanský
kostrový hrob patřící ke kostrovému pohřebišti z 10. - 11. století. Ve 12. století byla první etapa
osidlování Šumavy a tím i Sušicka prakticky ukončena.
Slované také již prokazatelně provozovali rozsáhlé rýžování zlata na Otavě a zakládali zde první
rýžovnické osady.Rýžovnickou osadou byly tehdy především Nuželice (dnes hořejší předměstí v Sušici ) a
osada na úpatí Svatoboru ( dnes areál továrny PAP ). Rýžování zlata v Pootaví dokládají později ve 14.
století také první písemné zprávy. Například v roce 1345 potvrzuje Jan Lucemburský městu Sušici jeho
právo na tamní rýžoviště. Rýžování a později i dolování zlata a také výhodná poloha na obchodní cestě do
Bavorska vedly k tomu, že Sušicko se stalo důležitou součástí středověkého českého státu a jeho
postavení bylo tehdy mnohem významnější, než později v novověku.
Pramenů pro poznání nejstarší historie Sušicka je málo a jsou velmi kusé. Důležitým faktem z nejstarší
historie Sušicka je jeho dočasná příslušnost k Bavorsku. Neví se přesně kdy se Sušicko dostalo do držení
Bavorského rodu Bogenů a o jak rozsáhlé území se jednalo, ale pravděpodobně je přinesla věnem dcera
knížete Vladislava I., která se roku 1124 provdala za Fridricha II., hraběte z Bogenu. Pod ochranou
tohoto rodu prováděl rozsáhlou kolonizaci Šumavy klášter v Niederalteichu, jehož vliv pronikl i na
Sušicko. Když pak Přemysl Otakar II. získal Sušicko natrvalo zpět, dochází velmi brzy poté k založení
nového města - Sušice. Starší sušické osídlení ( zmíněná osada Nuželice a osada na úpatí Svatoboru)
nemělo vzhledem ke své poloze na úpatí svahů možnost dalšího rozvoje, nevyhovovalo rostoucím potřebám
obchodu a řemesel a tak bylo založeno město zcela nové přímo u Otavy. O tom, že bylo založeno plánovitě
a ne na místě starší osady svědčí pravidelné obdélníkovité náměstí a pravidelně vybíhající ulice. Vývoj
Sušice ve středověké město byl dokončen roku 1322, kdy na příkaz Jana Lucemburského bylo nové město
obehnáno hradbami. Němým svědkem této události je kamenná deska s latinským nápisem, vsazená původně do
jedné z městských bran a po jejím zboření zazděná do vestibulu sušické radnice. Český překlad latinského
textu zní: " Roku 1322 Jan První, český a polský král a kníže lucemburský, syn Jindřicha, císaře
římského, vzorného křesťana, tuto obec dal obehnati hradbou; kteréhožto vznešeného krále a jeho potomků
věčná památka budiž na nebesích. Amen. " Tato deska patří k nejstarším historickým památkám Sušice.
Sušicko bylo součástí prácheňského kraje, jehož centrem byl hrad Prácheň u Horažďovic. S rozpadem
královské hradské soustavy byl však i tento hrad po roce 1265 opuštěn. Jako náhradu za opuštěný
královský hrad a jako novou oporu královské moci král Jan Lucemburský v tomto kraji vybral právě Sušici.
Ze staré osady rýžovníků se tak Sušice postupně stala hlavním střediskem sušického kraje. Za Karla IV.
dostala Sušice další privilegia, která ji zařadila mezi města, jež nesměla být zastavena nebo zcizena
koruně.
S rostoucím blahobytem měst rostla také touha po vzdělání. Brzy po založení univerzity Karlem IV. v
Praze roku 1348 zde studovalo i několik Sušičanů a někteří obdrželi i akademické hodnosti - například
Václav ze Sušice, při jehož povýšení na bakaláře roku 1400 promluvil M. Jan Hus. Karel IV. také
podporoval městský patriciát, ani Sušice nebyla výjimkou a dostala tak další privilegia, která ji
zařadila mezi města, jež nesměla být zastavena nebo zcizena koruně. Kromě toho také potvrdil Sušici v
únoru 1356 právo mílové a v září 1372 právo na vybírání mýtného. Jeho syn Václav IV. potvrdil později
městu v roce 1406 privilegium na jeden týdenní výroční trh ve svátek Nanebevzetí P.Marie.
Karel IV. obratnou politikou čelil přílišnému sebevědomí šlechty, ale na přelomu 14. a 15. století se
rozpory vyhrotily natolik, že jim nemohl čelit ani nejschopnější panovník. A tak panování Karlova syna
Václava IV. v Čechách bylo charakteristické neustálými konflikty mezi králem a šlechtou, které vedly ke
zformování tzv. panské jednoty, v jejímž čele stál Jindřich z Rožmberka. Tomu tehdy patřila i polovina
velhartického panství a pravděpodobně ještě i jiné zboží na Sušicku. Roku 1395 oblehl se svým vojskem
město. Ale Sušice, jako královské město, stála na králově straně. O věrnosti města svědčí i list z 6.
června 1405, v němž slibují králi věrnost a projevují odhodlání bránit jej všemi prostředky. Krizi ve
společnost komplikovaly také problémy v církvi, které nakonec vyvrcholily v husitských bouřích.
Na obyvatelstvo sušického kraje zapůsobila náboženská reformace a učení Jana Husa velice silně. Sušice
se stala doslova oporou husitů. Sušičtí byli také mezi prvními, kteří spolu s Klatovskými, Domažlickými
a Plzeňskými vytáhli na Prahu na pomoc husitům, když zde po smrti krále Václava IV. došlo k prvním
střetům mezi oběma tábory. I později podporovali sušičtí husity vedené Janem Žižkou z Trocnova a tak se
jméno města objevilo v Žižkově listě Pražanům z 11. června 1422. Sušičtí se účastnili všech významných
bitev - například dobývání Švihova v roce 1425, obléhání Plzně roku 1426, obléhání Zvíkova roku 1429. V
roce 1423 pomáhali při dobývání hradu Lopaty, který patřil Zikmundovu přívrženci vladykovi Habartovi z
Hrádku. Teprve po definitivní porážce husitů u Lipan roku 1434 se Sušice podřídila zemské jednotě. Na
sněmu, který se konal v září 1435 a na němž došlo ke schválení tzv. kompaktát, mělo Sušicko mezi 16
voliteli své dva zástupce ( volil se zde i první husitský arcibiskup M.Jan Rokycana ) - Ondřeje, faráře
v Sušici a mistra Václava ze Sušice. A na jihlavském sněmu v srpnu 1436 byla mezi 40 zástupci měst,
která slibovala poslušnost a věrnost králi Zikmundovi, zastoupena i Sušice
Přelom 15. a 16. století - období vlády Jagellonské, byl dobou rychlého vzestupu panstva. Rostoucí
možnosti výroby a obchodu vedly šlechtu k lepšímu využití jejich panství - zakládaly se rybníky, lépe se
využívaly lesy, zakládají se hamry, pivovary a kde to bylo možné otevíraly se doly. V tomto období však
zájem o Sušicko ze strany feudálů upadá. Pro přímé panské podnikání se tento kraj svými přírodními
poměry nehodil. Rybníky ve velkém zde nebylo možné zakládat, špatná dostupnost dřeva z rozsáhlých
šumavských lesů sehrála také svou roli ( i když doklady o plavbě vorů a jejich vázání nedaleko
Kašperských Hor pocházejí již z roku 1584 ) a bohatá naleziště drahých kovů byla většinou vyčerpaná. Pro
Sušicko to byl vývoj osudný. Ocitlo na periférii tehdejšího světa a stalo se krajem polozapomenutým.
Tato skutečnost se projevila mnohem později například i v oblasti architektury - z období baroka není v
tomto kraji prakticky žádná významná stavba, ať už se jedná o panská sídla, chrámy či měšťanské domy.
Přesto jako zázrakem město Sušice vzkvétalo i přes nejrůznější potíže a ztráty. Několikrát po sobě
vyhořelo - v letech 1544, 1547, 1554, 1591, 1592, 1596. Nemilé pro obecní finance bylo také ručení za
panovníky. Panovníci bývali často ve finační tísni a královská města byla nucena ručit za jejich půjčky,
které často nebyly splaceny a ručitelé je pak museli zaplatit sami. Sušický archiv o tom uchovává řadu
listin s vlastnoručními podpisy císaře Maxmiliána II., Rudolfa II. a Matyáše. Také roku 1547 byla Sušice
jako královské město králem Ferdinandem I. potrestána za odepření pomoci a poslušnosti - Sušice musela
odevzdat všechna privilegia a statky a zaplatit velikou pokutu. Privilegia byl později sice vrácena, ale
statky byly zabrány a rozprodány. Město se muselo zavázat k tzv. posudnému ( zvláštní dávce z vína a
piva ) a muselo přijmou královského rychtáře, který dohlížel na veřejnou městskou správu i na soukromý
život ve městě. Tento úřad královských rychtářů se udržel až do roku 1788, když za Josefa II. byla
městská samospráva nahrazena magistrátem.
Ztrátu statků si však město brzy vynahradilo, mělo k tomu vzhledem ke své poloze na privilegované
obchodní cestě přes hranice všechny podmínky a těžilo tedy především z možností obchodu. Velký význam
měl zejména obchod se solí. Již roku 1570 vznikla pře mezi Prachaticemi, Vimperkem, Kašperskými Horami,
Klatovy a Sušicí o právo solního skladu. Sušice i Klatovy si od Maxmiliána II vymohly mandát na svobodné
sklady soli. V 16. století se u nás začal objevovat bavorská sůl, která byla levnější než pasovská a
která se dopravovala právě do Sušice. Solní sklad byl v budově městské radnice. Později však získaly
převahu opět Prachatice, kam se dovážela pasovská sůl a sušický sklad zanikl. Obnoven byl opět po
třicetileté válce ( ck. solní sklad v Sušici byl zrušen roku 1829). S dovozem soli souvisí patrně i
rozvoj sušického sladovnictví, protože sůl se kupovala za obilí a slad. Sladovnický cech byl nejbohatším
sušickým cechem a jeho kniha založená roku 1464 je nejstarší cechovní památkou v Sušici. Ze Sušice se
vyvážel i chmel, který se tu pěstoval až do 18. století. Ale i ostatní řemesla, organizovaná do cechů,
ve městě prospívala - roku 1580 potvrdil císař Rudolf II. řád cechu krejčovského v Sušici a roku 1615
potvrdil král Matyáš II. cechovní řád řezníků. Dále zde byli pekaři, soukeníci, ševci, koželuhové,
kloboučníci, tkalci, mydláři, punčocháři, hrnčíři, pasíři, mlynáři, , společný cech kovářů, kolářů a
bednářů, zámečníků, truhlářů a mečířů, dále zedníci, kameníci, konváři, kominíci, barbíři, lazebníci,
ranhojiči. Město Sušice mělo tržní právo a bylo chráněno právem mílovým proti nežádoucí konkurenci
řemeslníků v okolí. Díky tomu se stalo hospodářským střediskem kraje. Příznivé hospodářské poměry v
Sušici se odrazily i v její výstavnosti. Městský život se soustřeďoval na rynku, kde se konaly trhy a
kde stály nejvýstavnější domy . Město se v tomto období dělilo na tři části - vnitřní město v hradbách,
Nuželické předměstí na pravém břehu Otavy a domky mezi hradbami při příkopech . V roce 1568 měla Sušice
256 domů. Zámožnost obce se projevila i ve stavbě nové radnice ( rathausu ) s tak pozoruhodnou věží a
orlojem, že místní humanisté o tom sepsali celý sborníček básní. ( Tato radnice podlehla ohni při velkém
požáru toku 1707, dnešní podoba radnice je z roku 1850 ). Vstup do města umožňovaly tři brány a jedna
malá branka. Při městských hradbách stála původní gotická basilika sv.Václava založená krátce po
dostavění hradeb. Kostel byl barokně přestavěn po požáru města roku 1707, kdy utrpěl veliké škody.
Bohatství jednotlivých měšťanů umožnilo také stavbu nových nákladných domů. Staré pozdně gotické úzké
domy pro blahobytné 16. století již nestačily a proto byly často dva domy spojovány v jeden a sjednoceny
ozdobným štítem. Typickou ukázkou takového goticko-renesančního měšťanského domu je například tzv.
Voprchovský dům na náměstí s atypickým renesančním štítem prozrazujícím vliv italské architektury ( dnes
budova muzea ). Druhým příkladem je tzv. Rozacínovský dům v těsném sousedství muzea. Tento dům se
sgrafitovou výzdobou je také ozdoben renesančním štítem. Krásným dokladem životní úrovně české měšťanské
domácnost doby předbělohorské je tzv.sušický cínový poklad nalezený v domě čp. 34 na náměstí. Sušický
měšťan Adam Čech, který musel z náboženských důvodů opustit v roce 1620 svou vlast, ukryl do klenby
svého domu přes osmdesát nejrůznějších kusů cínového nádobí - vzácných dokladů staročeského konvářského
řemesla, pocházejících ze Sušice, Horažďovic, Jindřichova Hradce, Českých Budějovic i z Norimberka.
Blahobyt se projevil i v rostoucí vzdělanosti. Sušice, jako jiná královská města, měla také svůj okruh
humanistů z řad předních měšťanů. Mezi nimi vynikala především rodina Řešátků ( Rosaciů ). Kancionál
Tomáše Řešátka, předního člena sušického literátského sboru, vyšel roku 1610 tiskem a je uložen v
sušickém muzeu. Jeho syn Adam Rosacius se stal profesorem pražské univerzity.
Bohatství města i značné části šlechty však zničila doba třicetileté války. V tomto období Sušicko
poznalo nejen válečný ruch, ale i řádění ubytovaného neválčícího vojska, což snad bylo ještě horší. Aby
se vyhnula drancování, vzdala se 27. září 1620 Sušice generálovi Marradasovi, který slíbil, že v tomto
případě budou zachována všechna privilegia, majetek i náboženská svoboda. Gubernátorem v obsazeném městě
byl jmenován nechvalně proslulý don Martin de Hoeff Huerta. Ke kapitulaci se připojilo i 26 osob
šlechtického stavu z okolí Sušice. Podmínky kapitulace byly potvrzeny v květnu roku 1624 císařem
Ferdinandem kromě té, která zaručovala svobodu vyznání. Konfiskacím neunikly nejlepší statky v kraji.
Postižena byla především drobná šlechty a také město Sušice muselo vydat své statky a privilegia císaři,
ale později mu bylo s ohledem na dobrovolnou kapitulaci v roce 1619 prakticky vše vráceno.
Po zajištění majetku byla učiněna opatření, jejichž cílem bylo pokatoličtění kraje. Především museli
zemi opustit nekatoličtí kněží a kazatelé ze Sušice, například děkan Jan Jiří Galli. Od roku 1625 začal
také silný rekatolizační tlak na obyvatelstvo. Tak jako jinde i na Prácheňsku byli pro tento účel
ustanoveni zvláštní komisaři - Jindřich Libštejnský z Kolovrat a královský podkomoří Přibík Jeníšek z
Újezda. Obyvatelé Sušicka těmto snahám dlouho vzdorovali. Například hned v roce 1625 přikázal Jeníšek
sušickému rychtáři, aby nedovolil ve městě provozovat živnosti nekatolíkům. Protože přestupování na
katolickou víru postupovalo velmi pomalu, byl na pomoc povolán jezuita Václav Chanovský z Dlouhé Vsi s
jedním tovaryšem. Když se i tato mise minula účinkem, bylo použito mnohem tvrdších prostředků - měšťanům
byly odnímány živnosti, hrozilo se dosazením cizího rychtáře a nakonec byl zvolen prostředek
nejúčinnější, tzv. dragonáda. Ve městě byl umístěn oddíl dragounů a každý měšťan musel některého ve svém
domě ubytovat. Bylo přesně stanoveno, co vše se jim musí poskytovat. Pokud nebyly podmínky splněny,
mohli vojáci měšťany libovolně trestat. Pod tímto tlakem měšťané nakonec svou víru změnili, ale jejich
přestup ke katolíkům nebyl míněn upřímně. Řada z těch, kteří všem rekatolizačním snahám odolávali,
nakonec raději opustila zemi.
Během období třicetileté války celý okolní kraj při svých taženích pustošila vojska obou stran. V zimě
roku 1640 měl v Sušici svůj hlavní stan generál Piccolomini. Roku 1641 po zpustošení Klatov ovládli
Sušici Švédové, roku 1645 tudy táhlo vojsku švédského generála Torstensona, v zimním období 1646 - 47 se
zde na zimu rozložila císařská vojska, v únoru 1647 byl v Sušici hlavní štáb císařského vrchního
velitele arciknížete Leopolda Viléma.
Po třicetileté válce se snažila katolická církev s panovníkovou podporou upevnit své otřesené pozice a
obnovit prořídlou síť své organizace. A tak například pro posílení katolické víry v kraji byl v Sušici
založen i nový kapucínský klášter s kostelem sv.Felixe. Kapucíni přišli do města roku 1644 a nový
klášter byl vysvěcen roku 1655. Záhy se tento klášter stal poutním místem, celého Pošumaví, protože roku
1649 dostal do vínku od Jindřicha Hýzrleho z Chodů obraz Bolestné P.Marie, považovaný za zázračný.
Postupem let vyrostla v tomto klášteře také velmi kvalitní knihovna obsahující několik tisíc svazků
většinou protireformační katolické literatury, ale i starších nekatolických knih pocházejících
pravděpodobně z konfiskátů, humanistických tisků, řady vzácných prvotisků a rukopisů z 15. století.
Podstatná část této knihovny byla ovšem v 50. letech 20. století zničena a zbytek je uložen v sušickém
muzeu. Roku 1682 byla nad městem na vrchu Stráž postavena poutní kaple Anděla Strážce. Když byla za
vlády Josefa II. zrušena řada klášterů a poutních míst, postihl tento osud i kapli Anděla Strážce. Až po
osmi letech roku 1799 byla na základě povolení zemského gubernia opět otevřena.
Přes všechny problémy dané nelehkým obdobím po třicetileté válce si město Sušice snažilo udržet zbylý
majetek a hospodařit s ním, i když měšťané spíše jen živořili. V letech 1678 - 1681však postihl celý
kraj i město mor. Dalším neštěstím obrovského rozsahu byl požár roku 1707. Při něm vyhořelo téměř celé
město s kostelem, radnicí, děkanstvím a řadou budov i s oběma předměstími. Podle zachovaných záznamů
zničil oheň 128 domů, 10 dvorů a 28 domků na předměstích. Zahynulo při něm 31 osob. Požár zničil
výstavní vzhled, který získalo město během 16. století. Po celé 18. století se snažila Sušice zahladit
stopy této tragédie. Postupnou novou výstavbou města po tomto rozsáhlém požáru získal město prakticky
svůj dnešní vzhled.
Ve válkách slezských (1740 - 1744 ) a ve válce sedmileté ( 1756 - 1763 ) bylo v Sušici opět ubytováno
vojsko, což znamenalo nové velké dávky sena a obilí. Ze všech těchto škod by se však město opět
vzpamatovalo, jako již v minulosti několikrát. Mnohem větší vliv na hospodářský úpadek mělo to, že
dolování drahých kovů v této době již definitivně ztratilo význam a význam ztratily i staré obchodní
cesty a styky s Bavorskem.
Abychom pochopili úpadek Sušicka v 18. století, museli bychom jeho vývoj zasadit do širšího kontextu
hospodářského vývoje v celé střední Evropy. Faktem však zůstává, že z poměrně významného kraje kleslo po
třicetileté válce postupně na jeden z nejchudších a nejzanedbanějších koutů nejen na jihu Čech, ale v
celé zemi. Rozšířená domácká textilní výroba nepřešla tak jako na severu postupně k manufakturní výrobě.
Také nově se rozvíjející dopravní síť tzv. císařských silnic, budovaná v 18. století, nechala Sušicko
stranou. Určitou výjimkou byly sklárny, které v tomto období zažívají mohutný rozvoj a papírny, které
mohly využít bohaté zásoby dřeva okolních lesů. Později se právě zejména dřevo ze šumavských lesů stalo
významných obchodním artiklem a po říčních cestách se dopravovalo do vzdáleného vnitrozemí.
Osvícenské panování Marie Terezie a jejího syna Josefa II přineslo také rozsáhlou reformu veřejné
správy. V Prácheňském kraji, jehož součástí byla i Sušice, byl namísto dosavadních dvou ustanoven od
roku 1751 jediný krajský hejtman a jeho úředním sídlem se stal Písek. V soudnictví byly zrušeny staré
hrdelní soudy v královských městech ( i v Sušici ) a hrdelní právo bylo od roku 1766 ponecháno pouze
jedinému soudu v kraji - v Písku. Až jemu byl podřízen nižší soud v Sušici.
Jedním z následků třicetileté války byly také značné přesuny obyvatelstva a tím i značné změny
národnostních poměrů na Sušicku. V tomto období dochází k velikému přílivu Němců. Osvícenská doba za
vlády Marie Terezie a zejména Josefa II. sice vedla k uvolnění osobní svobody, pečovala více o vzdělání
a o zlepšení postavení sedláků. Ale na druhé straně svými centralizačními a germanizačními snahami
směřovala k vybudování jednotné říše, řízené jednotnou správou a s jedinou úřední řečí - němčinou.
Němčina se stala vnějším znakem společenského postavení a byla nezbytnou podmínkou společenského
vzestupu. Reakce na tento stav společnosti se odrazila v období tzv. národního obrození. Pod vlivem
nastupujících myšlenek národního obrození bylo roku 1800 založeno v Sušici první ochotnické divadlo,
které pořádalo představení pravidelně šestkrát ročně. Mezi významné představitele tohoto období na
Sušicku patřili sušický děkan Adam Fialka, který podporoval myšlenku výuky českého jazyka na školách a
kněz Josef Šmidinger, který při svých cestách po venkově šířil české knihy ( tato skutečně žijící
postava se stala A.Jiráskovi vzorem pro postavu pátera Vrby v F. L.Věkovi). Nejvýznamnější postavou v
sušickém obrozeneckém životě byl Josef Ambrož Gabriel, statkář z nedaleké Loučové. Byl osobním přítelem
J.K.Tyla a vlastním nákladem vydával jeho hry a hry V.K.Klicpery. V březnu roku 1848 se účastnil schůze
ve Svatováclavských lázních v Praze a byl zvolen do Svatováclavského, později Národního výboru. Byl také
členem druhé deputace s peticí k císaři. Později se stal purkmistrem města Sušice a zemským poslancem.
Byl prvním kronikářem a sepsal dějiny města Sušice. Druhou významnou postavou tohoto období je
K.M.Villani, potomek šlechtického italského rodu usazený v nedalekých Kundraticích. Byl druhým zástupcem
Sušicka na Slovanském sjezdu v Praze a velitelem " Svornosti ". Je autorem básnické sbírky Lyra a meč a
jeho nejznámější báseň - Zasviť mi ty slunko zlaté ...- byla později zhudebněna.
Pozvolna se v duchu nové doby měnil i vzhled Sušice. Ještě v polovině 18. století to bylo středověké
město, sevřené hradbami a příkopy, s branami, nedlážděnými ulicemi a pranýřem na náměstí. Již koncem 18.
století se však vzhled města začíná měnit - je vydán zákaz volného pobíhání vepřového dobytka na ulici a
zřizuje se první olejové veřejné osvětlení. Ve třicátých letech 19. století bylo vydlážděno náměstí a
Pražská ulice. Za radnicí byla zbourána zapáchající jatka a masné krámy. Postupně byly zbořeny městské
brány ( Říšská roku 1842, Pražská 1836 a Klášterní roku 1856 ), hradby a příkop byly rozprodány na
stavbu domků. Také obyvatel rychle přibývalo. Roku 1822 měla Sušice 2900 obyvatel a v roce 1832 již 3953
obyvatel. Protože Sušicí nevedla hlavní silnice, nebyla zde ani pošta. Nejbližší pošta byla v
Horažďovicích. Ale již počátkem 19. století byla v Sušici poštovní sběrna a od roku 1845 začala jezdit
pravidelná jízdní pošta mezi Sušicí a Horažďovicemi. Od třicátých let měla Sušice jednou týdně
pravidelné spojení dostavníkem do Prahy.
Ve městě vládl i čilý obchodní ruch. Kromě již výše zmíněného týdenního výročního trhu na svátek
Nanebevzetí Panny Marie, pořádaly se ve městě i další výroční trhy - v pondělí po Třech králích, v
pondělí v druhém týdnu postním, v úterý Svatodušní, na sv. Rocha, na sv. Františka Serafinského. Každé
pondělí od Květné neděle až do sv.Martina se konaly ve městě dobytčí trhy a obyčejné trhy na obilí,
zeleninu a dříví byly každé pondělí a pátek.
V roce 1838 bylo ve městě několik obchodníků se smíšeným zboží a celá řada řemeslníků nejrůznějších
profesí - pekaři, sládci, vinopalník, knihař, puškař, bednáři, barvíři, řezníci, sklenáři, koboučníci,
vápeník, hřebenář, klempíř, kožešník, perníkář, koželuh, zedník, mlynáři, cvočkaři, flusárník, kominík,
sedlář, kováři, krejčí, ševci, mydlář, provazníci, pončochář, truhlář, hrnčíř, soukeník, postřihač,
hodináři, voskař, kolář, valchář, tkadlec, tesař, cínař. V roce 1868 z těchto profesí ubyl soukeník,
ale přibyly profese nové - nožíř, štětkář, zámečník, lakýrník,varhanář, soustružník, řemenář, pilníkář,
šlejfíř cukrář, krupař.
V témže roce bylo ve městě a na předměstích celkem sedm hostinců a osm hospod, kromě toho tři pivnice a
šenk v městském pivovaře. Sušický okres měl 20 pivovarů. Mlýnů bylo ve městě pět - čtyři na Otavě a
jeden na Roušarce. V nedalekých Volšovech pracovala malá přádelna na bavlněnou přízi a bylo zde i
bělidlo. Na Sušicku v té době také pracovalo přibližně sedm sklářských hutí, několik papíren a rozvíjelo
se i sirkařství.
Ve našem putování dějinami Sušice jsme došli až na počátek 20. století. Bylo to století velkých změn
hospodářských a politických, období dvou velkých válek. Ani v tomto období však nenastal na Sušicku
příliš velký hospodářský rozvoj. Příčina byla pravděpodobně jednak v tom, že zde nebyl dostatek
přírodních zdrojů ( kromě dřeva) a navíc přetrvávalo i špatné spojení - chyběla dostatečná železniční
síť, větší splavné toky, kvalitní silnice pro automobily. Přesto ve třicátých letech 20. století v
Sušici a okolí pracovala celá řada nejrůznějších továren a továrniček, většinou však menšího charakteru
a až na několik výjimek zaměstnávajících jen velmi malý počet zaměstnanců.
V oblasti dřevozpracujícího průmyslu to byly například pily. Sem lze zařadit dvě pily akciové
společnosti SOLO a Parní pilu a velkoobchod s dřevem firmy J.Krejcar, Praha u nádraží v Sušici. Výrobou
různých dřevěných výrobků se zabývaly další firmy. Například firma B.Urbánek a spol. v Chlumu u
Hartmanic - firma byla založena roku 1919 a kromě kuchyňského a domácího nářadí vyráběla i hračky, po
nichž byla velká poptávka. Dále sem patří Závody Bohemia - Franz Watzlawick v Kašperských Horách. Tato
továrna vyráběla od roku 1878 dětské kočárky, vozíky, auta a koloběžky, po válce rozšířila výrobu o
sportovní náčiní, saně a lyže. V Kašperských Horách byla také firma Franz Horrer, založená roku 1908 na
výrobu proutěného nábytku a košíkářského zboží. Významné postavení z hlediska zaměstnanosti měla sušická
sirkárna SOLO. Menší podnik tohoto druhu byl v Dlouhé Vsi u Sušice - Schell a Neffe. V Sušici pracovaly
také další velké továrny - koželužny a výroba obuvi firmy Schwarzkopf a od roku 1933 továrna PAP na
výrobu obalů z impregnovaného papíru. V nedalekých Petrovicích u Sušice byla ještě menší továrna na
výrobu obalové papírové lepenky.
Pokud jde o potravinářský průmysl, bylo v té době v Sušici a okolí celkem pět mlýnů a přímo v Sušici byl
v provozu pivovar založený již roku 1571. Mezi novější podniky můžeme zařadit podnik NĚSTA, který
zpracovával surový ječmen a žito na sladovou a zrnkovou kávu, vyráběl šumivé prášky, vanilkový cukr,
likér a francovku značky NĚSTA.
Byly zde však i další malé podniky vyrábějící nejrůznější věci. Například firma J. S. Bloch Hartmanice
založená v roce 1854 vyráběla staniolové zátky, voskovaný a lakový papír a gumové válečky. V továrně St.
Scheidig a syn, optické závody, spol. s.r.o. v Kašperských Horách se vyráběly optické i ochranné brýle,
obruby na brýle a brousily se zde čočky ( na tuto výrobu později navázal podnik OKULA). Hamr
J.Dirnhofera na Pátečku u Sušice vyráběl orné a hospodářské nářadí, sekyry, kolářské a kovářské náčiní.
Také v oblasti těžby nerostných surovin a stavebnictví zde podnikala celá řada firem, například Bratři
Trnkové - vápenice a cihelna v Sušici ( založ. 1890), K.Klement - vápenice a cihelna v Sušici ( založ.
1860 ), firma Wilhelm a Milota v Žichovicích ( vápenice, založ. 1909 ). Kromě již výše uvedených firem
měla vlastní kruhové pece na pálení cihel i Sušice ( založ. roku 1908 ). Řada menších pecí byla v
okolních obcích, například v Anníně, Cihelně, Čimicích, Dlouhé Vsi, Domorazi, Tedražicích atd. V
nedalekém Ostružně se dokonce těžil mramor.
Na závěr uvedeme ještě jednu zajímavost a tou je rybářství. Rozvoj rybničního hospodářství v Sušici
nastal již po roce 1700 - byly zde dva rybníky u města a dále Sušici patřily rybník Kadešický,
Chmelenský, Vrabčovský, Podmokelský hořejší a mlýnský a Divišovský. Celkem úspěšné hospodaření zaniklo
po pozemkové reformě zavedené Josefem II., kdy Sušice o část svých rybníků přišla a navíc se začal
objevovat v hospodaření i nový trend - rybníky se vypouštěly a přeměňovaly na louky. A tak se začaly
chytat ryby v Otavě, především pstruzi, lipani a lososi. Nikdo se však nestaral o její zarybnění, až
koncem roku 1871 byla z podnětu dr.A.Friče postavena v Luhu u Sušice první malá pokusná líheň pro
lososy a pstruhy. Nová větší líheň byla postavena v Sušici pod kapucínským klášterem krátce poté. Tato
Zemská líheň pro chov pstruhů a lososů byla zcela přestavěna, rozšířena a zmodernizována v roce 1925 a
1930 a její činnost, i když v omezeném rozsahu, pokračuje bez přerušení až do současnosti.
© Zdeňka Řezníčková
zpět